In het najaar van 2022 worden voor de tweede keer de KOALAtesten afgenomen. Hoe interpreteer je de resultaten? Wat moet je ondernemen voor kleuters die een risicoscore behalen? Kies je voor individuele taaltrajecten of voor acties waar alle kleuters baat bij hebben? Is het de verantwoordelijkheid van de (zorg-)leerkracht om de resultaten op te krikken of durf je voor een schoolbrede visie en aanpak kiezen?
In deze vorming bekijken we in een eerste sessie:
- hoe je de resultaten van de KOALA-test kan interpreteren;
- hoe je kleuters met een risicoscore gericht kan ondersteunen;
- hoe je met kleine aanpassingen de individuele interactietijd kan verhogen voor elke kleuter.
In een tweede sessie blikken we terug, wisselen uit en bekijken:
- de succesverhalen en welke methodieken echt werken;
- hoe je als school acties kan ondernemen en je talenbeleid kan optimaliseren.
Je mag de resultaten van de KOALA-testen van 2021 en/of 2022 en het huidige talenbeleid van je school (digitaal) meebrengen zodat je deze info ter beschikking hebt tijdens de sessie.
Zit je met vragen over wat volgt na het afnemen van de KOALA-test? Wil jij je taalstimulerende interactiestijl bijschaven? Ben je bereid om uit te proberen en ervaringen uit te wisselen? Willen jullie als schoolteam je talenbeleid tegen het licht houden? Welkom!