Als directie of zorgleraar worden we vaak ingeschakeld als het contact tussen leraar en kind of tussen leraar en ouder niet vlot meer verloopt. Op dat moment voelen we dat kinderen of ouders in een afweerreactie zitten en zich terugtrekken. De start van zo’n herstelgesprek is dan ook niet makkelijk.
Tijdens deze interactieve nascholing komen volgende thema’s aan bod:
- oefenen in communicatie aan de hand van een helder communicatiekader;
- verklaringen waarom kinderen, ouders maar ook collega’s soms zo emotioneel reageren in een gesprek;
- afstand nemen en verbinding maken;
- herstelgesprekken voeren;
- loyaliteiten waarin ouders en kinderen met elkaar verbonden zijn;
- superdiversiteit die onze scholen binnenkomt;
- kader van het kruispuntdenken.
We gaan praktijkgericht aan de slag met een aantal communicatietechnieken die makkelijk hanteerbaar zijn in jouw contacten met kinderen, collega’s en ouders. Ze zijn erop gericht de achterliggende gevoelens en reacties van het kind, de collega en de ouders beter te begrijpen en tegelijk te begrenzen waar nodig. Benieuwd naar deze aanpak? Inschrijven!