Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit (Haim Omer) staan voor een aanpak van (ernstig) probleemgedrag met de focus op aanwezigheid, zelfcontrole, het vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en éénzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de leerling in kwestie. Geweldloos Verzet kadert in een nieuwe invulling van de positie van de leraar: niet boven of naast de leerling maar vanuit een volhardende aanwezigheid: “het is mijn taak”, “ik kan niet toelaten”, “ik houd vol”. Het gedachtegoed als krachtig antwoord op de onmacht die veel leraren en schoolteams ervaren.
In deze basisopleiding ontdek je hoe. Volgende inhouden komen aan bod:
- hedendaags gezag op basis van Geweldloos Verzet
- vermijden van escalatie en uitgestelde reactie
- waakzame zorg en aanwezigheid
- relatie, transparantie
- het mobiliseren van een steunnetwerk
- specifieke interventies, zoals aankondiging, aanwezige schorsing en herstelacties
Ons doel is te onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jou kan betekenen. We passen de tools en basishouding meteen toe op jouw ervaringen.