Spel is voor jonge kinderen het belangrijkste middel om tot ontwikkeling te komen, ook cognitief. Welke soort spel welke cognitieve vaardigheden helpt ontwikkelen, is het thema van deze dag.
Dit spelgedrag is ongetwijfeld herkenbaar in vrije spelmomenten:
- Emma neemt één na één blokken uit de doos en maakt er een lange rij van, zonder verder zichtbaar doel.
- Steeds opnieuw kruipt Ahmed in de kartonnen doos, sluit ze, opent ze opnieuw en kruipt er weer uit, opnieuw en opnieuw.
- Fons ligt er op zijn buik bij in de zandbak en blijft gefascineerd door het zand dat het molentje doet draaien telkens wanneer hij bovenaan bij vult.
Tijdens deze nascholing leren de deelnemers:
- Met een frisse blik kijken naar de ‘cognitieve schema’s’ van Piaget.
- Beter begrijpen wat de diepere betekenis is van uit elkaar halen, roteren, transformeren, transporteren en vele andere schemata.
- Hoe we kleuters kunnen begeleiden, a.d.h.v. videomateriaal en uiteraard zelf spelen.
Hoe beter wij begrijpen wat er zich afspeelt in het hoofd van de kleuter, hoe beter wij hem kunnen begeleiden in zijn spel. Zin om spelenderwijs bij te leren?