Deelnemers maken kennis met het begrip Blended Learning en kunnen door middel van strategieën en modellen die e-design bevorderen, hun e-cursus ontwikkelen. Naast concepten en modellen zoals o.a. universal design, backwards design, blended spectrum models, flipped classroom... zullen de deelnemers ideeën en visies op blended learning actief uitwisselen en bediscussiëren. Daarnaast zullen ze ook effectief aan de slag moeten en ontworpen ideeën toepassen door ICT-tools te verkennen en in te zetten in opdrachten en in hun onderwijspraktijk.
De cursus vindt voornamelijk online plaats waarbij iedere deelnemer op eigen tempo delen van de cursus kan doorlopen. Tussendoor worden enkele fysieke en online coachingsmomenten georganiseerd. Je besteedt ongeveer 70 uren gespreid over drie maanden aan het doorlopen van de cursus, incluis de eindopdracht.
Deze cursus omvat vijf sessies:
- In de eerste sessie komen we fysiek samen om de grote lijnen van de cursus duidelijk te maken. We dompelen je een eerste keer onder in de wondere wereld van het blended leren.
- In een tweede online samenkomst staan we stil bij de vragen die er leven bij het doornemen van de online cursus én bijhorende opdrachten. Je kiest welk moment jou het best past.
- In een derde sessie treffen we elkaar terug op de campus. In dit terugkommoment staat het leren van elkaar in de eigen onderwijspraktijk centraal.
- In een vierde online samenkomst staan we opnieuw stil bij de vragen die er leven bij het doornemen van de online cursus én bijhorende opdrachten. Je kiest welk moment jou het best past.
- In een vijfde sessie komen we samen op de campus in Vorselaar. We blikken terug op het afgelegde traject en kijken vooruit naar de toekomst.
Je krijgt praktische handvaten aangereikt om je cursus doordacht te blenden. Door samenwerkingen en discussies met peers zal je je eigen visie en beeld over blended leren kunnen bijsturen en meteen in de praktijk kunnen toepassen.