In deze lessenreeks maak je kennis met enkele praktijkvoorbeelden uit het secundair onderwijs. Je krijgt van dichtbij een inkijk in de manier waarop dit in een school wordt georganiseerd, wat positieve ervaringen én aandachtspunten zijn en hoe je als schoolteam deze leerlingen kan begeleiden. Dit biedt beslist inspiratie voor je eigen onderwijspraktijk tijdens de voorstellingen van de aanpak, begeleiding en projecten van drie scholen. Tegelijkertijd verdiept deze lessenreeks zich ook in de mogelijkheden voor deze leerlingen in de klas. Hoe kan ik als leraar compacten en verrijken? Er wordt ook aandacht besteed aan het profiel van deze leerlingen (o.a mindset, onderpresteren, durf om te falen). Aan de hand van casussen word je ondergedompeld in de mogelijkheden die er zijn om uitdagende lessen en projecten voor deze leerlingen uit te werken én in te zetten op hun talenten. Je kan er ook voor kiezen om afzonderlijke sessies te volgen.
- sessie 1: Cognitief sterk functionerende leerlingen zijn niet alleen leerlingen die tot de 3% hoogbegaafden behoren. Wat met de anderen? Is cognitief sterk functioneren een louter luxeprobleem? Reeds 17 jaar proberen we hierop te anticiperen met wisselend succes. Tijdens deze sessie focus je op de aanpak binnen de eerste, tweede en derde graad op onze school. Je gaat aan de slag met een deel van een uitgewerkt project dat we binnen onze school gebruiken. - door Nadine Roman, pedagogisch directeur van Sancta Maria Leuven, ervaring als leerkracht wiskunde-wetenschappen
- sessie 2: FUN staat voor Fantasie, Uitdaging en Nieuwsgierigheid. Het is een traject voor ‘leerlingen met leeroverschot’, als aanvulling op het reguliere lessenrooster. Tijdens deze sessie krijg je informatie over het ontstaan, de organisatie en de uitdagingen van het FUN-traject. Je maakt ook kennis met enkele FUN-projecten die breed inzetbaar zijn.- door Jan Gys, leerkracht wiskunde, Latijn en FUN - GO! Geel
- sessie 3: Je vindt het als school belangrijk om ook zorg te dragen voor cognitief sterke leerlingen, maar hoe begin je daaraan? Wat kan je doen om je collega's mee te overtuigen van de noodzaak van extra aandacht voor de eigenheid van zulke leerlingen? Hoe kun je een werking die leerlingen met een hogere begaafdheid sterk ondersteunt en bewust maakt van hun capaciteiten op een gezonde manier opstarten? Deze sessie wil vanuit een erg persoonlijk verhaal de opstartfase van een hoogbegaafdenwerking illustreren en tastbaar maken.- door Tom Slosse, hoogbegaafdencoach én graadcoördinator van de derde graad aan het Sint-Michielscollege van Schoten, meer dan 20 jaar ervaring als leerkracht Nederlands-Engels.