Secundair onderwijs

Emotionele intelligentie bij jongeren - sessie 5

02-12-2022
Campus Turnhout - Blairon 800 - 2300 Turnhout

Wat heb je nodig om het te maken in het leven? De kans is groot dat ‘talent’ of ‘intelligentie’ ergens in je antwoord opduiken. Intelligentie vernauwen we vaak tot het puur cognitieve – goed kunnen onthouden, verbanden kunnen leggen, een scherp wiskundig inzicht hebben … Ook op school is dat cognitieve vaak het belangrijkste. Kennis is macht – dat is waar – maar met alleen je IQ zul je in onze samenleving niet ver geraken. Om gelukkig en succesvol in het leven te staan, heb je naast voldoende kennis en inzicht ook een flinke dosis emotionele intelligentie (EQ) nodig. Als je emotioneel intelligent bent, beschik je over heel wat life skills – ‘levensvaardigheden’ – die het je makkelijker maken om vlot de vele uitdagingen te trotseren die studies, werk en leven met zich meebrengen. Elke Keersmaekers durft te stellen dat je EQ een absolute voorwaarde is voor je geluk en succes: het is de gezonde basistaart, en je IQ is de slagroom erop die je leven nog net wat lekkerder maakt. Het is om die reden belangrijk dat we deze kennis en vaardigheden over EQ doorgeven aan onze jongeren, we kunnen dit inbedden in ons dagelijks lesgeven of er een apart vak aan wijden. Wil je als leraar (in spe) theoretische handvaten en praktische tools over emotionele intelligentie leren kennen? Dan biedt deze navorming je houvast. Je wordt als (co)-titularis ondersteund om verbinding te maken met je klasgroep.

Deze cursus omvat volgende sessies:

  • sessie 1: algemene introductie op emotionele intelligentie, je persoonlijke barcode en talenten in kernkwadranten. In deze sessie leer je wat emotionele intelligentie precies is. We zoomen ook in op het zelfbewustzijn. We kijken naar welke talenten jongeren hebben en hoe we die kunnen achterhalen.
  • sessie 2: zelfmanagement: emoties en emotieregulatie, zelfzorg. Je leert het belang van emoties en hoe je jongeren kunt leren hoe ze emoties bij zichzelf en anderen kunnen herkennen. Hoe kunnen jongeren hun emoties beter reguleren, zodat ze er niet door overspoeld raken en in hun hoofd echt tot rust kunnen komen?
  • sessie 3: zelfmanagement: zelfbeheersing / motivatie en flow. Besteden jongeren voldoende aandacht aan de essentiële basisbehoeften in het leven, namelijk voeding, beweging, slapen? Het reduceren van stress begint vaak hiermee. En verder: kunnen zij hun impulsen goed in bedwang houden? Welk zaken zetten hun zelfbeheersing op de proef? We kijken ook naar de ingrediënten die jongeren nodig hebben om zich gemotiveerd te voelen. En hoe geraken ze van motivatie naar een echte toestand van flow? Een juiste mindset kan hen helpen.
  • sessie 4: optimisme en aandacht+ IPS 1 (intra-persoonlijke schaal) Hoe staan jongeren in het leven? Zijn ze eerder optimist of pessimist? Optimisme brengt hoop en veerkracht. In deze sessie worden tips gegeven om optimisme bij jongeren te verhogen en hun zelfvertrouwen op te krikken. Daarnaast besteden we aandacht aan timemanagement, focus en planning.
  • sessie 5: sociaal bewustzijn en sociaal management: empathie en empathisch luisteren, met focus op non-verbale communicatie + IPS 2. De wereld heeft empathie nodig en dit kunnen we jongeren aanleren. We ontwikkelen het empathisch luisteren, waarbij we de focus leggen op non-verbale communicatie. Wil je als toekomstig leraar of als doorwinterde leraar een aantal theoretische handvaten en praktische tools over emotionele intelligentie van naderbij bekijken, dan biedt deze navorming je houvast. Deze sessies ondersteunen je in je functie als (co-)titularis, ze helpen je om verbinding te maken met je klasgroep. Inschrijven voor één of enkele sessies is eveneens mogelijk.

 

Datum en tijd

vrijdag 02 december 2022
12:30 ⇾ 15:30

Einde inschrijvingen: woensdag 30 november 2022 (00:00)
Annulatie mogelijk tot: vrijdag 18 november 2022 (00:00)

Programma

Prijs