De redenen waarom kinderen in kansarmoede het vaak moeilijk hebben met het leren op school zijn te vinden in ontwikkelingsthema’s. Dat zijn andere thema’s dan die in de media komen.
Vanuit bevraging van mensen die opgroeiden in kansarmoede leren we waar het wél om gaat. Je krijgt 10 prakijktips die tijdens een onderwijsproject uitgeprobeerd werden en die effectief resultaat hebben op de werkvloer.
In deze nascholing kom je meer te weten over:
- welke thema’s kinderen in kansarmoede het sterkst beïnvloeden in hun ontwikkeling en hoe dat gebeurt;
- een bevraging bij leraren die vooral structurele kenmerken van kansarmoede zien;
- waarom financieel tekort, bedreiging van gezondheid, voedseltekort… niet de kernthema's zijn;
- wat opgroeien in kansarmoede en sociale uitsluiting betekent als kind op school;
- wat de gevolgen voor ons werk als leraren zijn;
- hoe we deze kinderen een eerlijke kans bieden?
Verneem meer over onderzoek waarin gezocht werd naar enerzijds de cognitieve mogelijkheden van deze kinderen en anderzijds naar wat in de dagdagelijkse praktijk werkt, zowel in kleuter- , lager als in secundair (1ste graad) onderwijs. Ontdek welke de onderwijskenmerken zijn waardoor het leren van kinderen in kansarmoede lukt, zonder toe te geven aan de eisen die het onderwijs stelt!