In het najaar van 2023 worden voor de derde keer de KOALA-testen afgenomen. Hoe interpreteer je de resultaten? Krijgen kleuters met een risicoscore een individueel taaltraject of kies je voor acties waar alle kleuters baat bij hebben? Remedieer je na afname van de test of zet je van bij de start in op zinvolle taalstimulering? Is het de verantwoordelijkheid van de (zorg-)leerkracht om resultaten op te krikken of kies je voor een schoolbrede aanpak?
In deze vorming bekijken we in een eerste sessie:
- wat de resultaten je kunnen leren;
- hoe je kleuters met een risicoscore kan ondersteunen;
- hoe je met kleine aanpassingen de individuele interactietijd verhoogt voor elke kleuter.
In een tweede sessie blikken we terug, wisselen uit en bekijken:
- succesverhalen van deelnemers;
- hoe je resultaten op schoolniveau interpreteert;
- hoe je als school actie onderneemt en je talenbeleid optimaliseert.
Heb je vragen over wat volgt na het afnemen van de KOALA-test? Wil jij je taalstimulerende interactiestijl bijschaven? Ben je bereid om uit te proberen en ervaringen uit te wisselen? Wil je als schoolteam je talenbeleid tegen het licht houden? Welkom!