Vormingscentrum Onderwijs Kempen

Activerende didactische werkvormen

21-03-2024
Online

Interactieve online workshop

We starten met een inleiding rond binnenklasdifferentiatie in het secundair onderwijs. Via de jigsawmethode zoomen we in op een variatie in didactische werkvormen. De vijf expertgroepen zijn: Hoekenwerk - Contractwerk - Flipping the classroom - Probleemgestuurd leren en Met games kan je ook leren. Daarna wordt er in de basisgroepen teruggekoppeld en in een terugblik stilgestaan bij wat we leerden en hoe we dit t.a.v. differentiatie kunnen kaderen. 

Volgende aspecten komen aan bod:

  • de begrippen divergerende en convergerende binnenklasdifferentiatie.
  • de aandachtspunten, het mogelijke verloop, de voor- en nadelen van een didactische werkvorm (hoekenwerk, contractwerk, flipping the classroom, probleemgestuurd leren, gamebased learning).
  • praktijkvoorbeelden rond een didactische werkvorm kritisch bekeken
  • selecteren van een specifieke didactische werkvorm voor het eigen onderwijsvak
  • het verband tussen differentiatie en didactische werkvormen

 

Doelgroep

leraren secundair onderwijs

Datum en tijd

donderdag 21 maart 2024
13:30 ⇾ 16:30

Einde inschrijvingen: dinsdag 13 februari 2024 (13:30)
Annulatie mogelijk tot: dinsdag 13 februari 2024 (13:30)

Programma

Docenten

Inge Peeters

Inge Peeters

pedagoog en docent Lerarenopleiding Thomas More

Meer

Prijs

Deelnemer Donche: 60,00 EUR

Contactpersoon

Anja Van Hoof

Anja Van Hoof

014 50 81 70

vc.onderwijs.kempen@thomasmore.be