Vormingscentrum Onderwijs Kempen

Een effectieve didactische aanpak van aanvankelijk lezen, ook voor leerlingen met nood aan taalondersteuning.

20-02-2024
Campus Vorselaar - Lepelstraat 2 - 2290 Vorselaar

Na een goede voorbereiding in de kleuterklas maken kinderen in het eerste leerjaar een enorme sprong in hun ontwikkeling als ze leren lezen. Maar hoe pak je deze fase effectief aan?

 

In deze vorming bekijken we:

- Hoe sommige kinderen, bijvoorbeeld omdat ze een andere thuistaal hebben, voor een bijkomende uitdaging staan als ze leren lezen.

- Hoe het er op aan komt om de didactiek zo vorm te geven dat die zo goed als mogelijk aansluit bij de noden van alle leerlingen.

-Wat dat betekent voor de praktijk en hoe je kinderen effectief kan ondersteunen bij het automatiseren van leesvaardigheid.

- Wat het belang is van achtergrondkennis, woordenschat en begrip

 

We vertalen inzichten vanuit onderzoek naar de praktijk en zoeken samen naar puzzelstukken om te bouwen aan een effectieve leesstart.

Doelgroep

leraren lager onderwijs eerste leerjaar en zorgleraren

Locatie opmerkingen

Er is parkeergelegenheid aan sportcentrum De Dreef en aan de openbare bibliotheek van Vorselaar.

Datum en tijd

dinsdag 20 februari 2024
09:00 ⇾ 15:30

Einde inschrijvingen: maandag 19 februari 2024 (09:00)
Annulatie mogelijk tot: dinsdag 06 februari 2024 (09:00)

Programma

Docenten

Astrid Geudens

Astrid Geudens

auteur en adviseur methodes aanvankelijk lezen | docent en onderzoeker Thomas More

Meer

Prijs

Deelnemer Donche: 105,00 EUR

Contactpersoon

Anja Van Hoof

Anja Van Hoof

014 50 81 70

vc.onderwijs.kempen@thomasmore.be